Jong en depri 

Deze module is ontwikkeld in opdracht van Stichting Mirro. 

Voor wie? 

Deze module is bedoeld voor jongeren tussen 16 en 24 jaar met lichte depressieklachten: gevoelens van somberheid, je neerslachtig voelen en/of minder plezier beleven aan dingen dan voorheen. In de module kun je zelfstandig  aan de slag om inzicht te krijgen in jouw somberheid, denkpatronen en gewoonten. Met behulp van de oefeningen, tips en informatie ga je bewuster kijken naar je gedrag en kun je leren om negatieve gedachten om te zetten in positieve gedachten.

Eén op de vijf jongeren heeft wel eens een depressieve periode meegemaakt. Ben jij wel eens somber? Of zit je in een dipje?


Inhoud ontwikkeld door experts

De inhoud van deze module is ontwikkeld door professionals die deskundig zijn op het gebied van depressie en jongeren. Bij het vormgeven van de inhoud van de module is gebruik gemaakt van de inzichten uit de cursus van Grip op je Dip. Dit programma wordt aangeboden door stichting Grip op je Dip: een gezamenlijk project van De Jutters, Indigo, Dimence en het Trimbos Instituut. Via gripopjedip.nl kunnen jongeren van 16 – 24 jaar op anonieme basis mailen met een ‘dipdeskundige’ of deelnemen aan een digitale groepscursus via een chatbox. Deze groepscursus is bewezen effectief. Om méér jongeren te kunnen bereiken en de drempel tot het volgen van een programma te verlagen, heeft Stichting mirro in samenwerking met het Grip op je Dip bestuur deze online zelfhulp module ontwikkeld.

Onderwerpen

  • Weg met somberheid: Je gedachten kloppen niet altijd met de werkelijkheid. Soms zijn ze negatiever dan de situatie in werkelijkheid is. Het kan je helpen om negatieve gedachten en denkfouten bij jezelf op te sporen.
  • Doe iets leuks: Als je je lichamelijk fit voelt, kun je geestelijk meer aan. Fit wordt je door gezond te eten en regelmatig te sporten, maar ook door te zorgen voor genoeg ontspanning.
  • Angst de baas: Sombere gevoelens en angstige gevoelens gaan vaak samen. Angstige gevoelens zijn eigenlijk heel normaal. Pas als je merkt dat deze gevoelens je belemmeren in je dagelijkse bezigheden, is het goed om er iets aan te doen.
  • Stop je gedachten: Iedereen piekert wel eens, maar van veel piekeren word je niet vrolijk. Er zijn oefeningen die je kunt doen om het piekeren te stoppen, zoals het ‘Piekerkwartier’ en ‘Drie minuten ademruimte’.


KENMERKEN

  • Zelfhulpmodule van Mirro
  • Vragenlijst en oefeningen
  • Informatie en praktische tips
  • Geschikt voor smartphone, tablet en computer
  • Aan bieden op NewHealth Collective

Thema: Stemming



Meer weten?

Vragen over deze module en hoe dit past in jouw praktijk? Neem contact op met onze psycholoog Frank Koster
070-3142495

Neem contact op






Meer thema's

Angst & Paniek

8 modules

Meer info

Piekeren

6 modules

Meer info

Autisme

8 modules

Meer info