Werkstress 

Deze module is ontwikkeld in opdracht van Stichting mirro. De inhoud van deze module is ontwikkeld door experts op dit thema, met betrokkenheid van ervaringsdeskundigen. Bij het ontwikkelen van de inhoud van de module is gebruik gemaakt van de inzichten uit de positieve psychologie, cognitieve gedragstherapie en mindfulness.

Voor wie? 

De module is ontwikkeld voor mensen die last hebben van werkstress. In deze module kun je zelfstandig aan de slag met tips en oefeningen om de balans tussen werk en privé te vinden/behouden en een burnout te voorkomen. Hoe ontstaat werkstress precies? Wat veroorzaakt stress bij jou? En waarom ervaren twee collega’s in een vergelijkbare werksituatie niet allebei evenveel werkstress?


Stress hoort bij het leven en dus ook bij werken. Ervaar je langere tijd ongezonde stress? Voorkom een burnout.


Inhoud ontwikkeld door experts

De inhoud van deze module is samengesteld door experts op dit thema, met betrokkenheid van ervaringsdeskundigen. Bij het ontwikkelen van de inhoud van de module is gebruik gemaakt van de inzichten uit de positieve psychologie, cognitieve gedragstherapie en mindfulness.

Onderwerpen

  • Stress en ik: iedereen reageert anders op stressvolle situaties. Bepalend in welke mate iemand stress ervaart is de bron van spanning. Spanningsbronnen kunnen bijvoorbeeld zijn het werk zelf, collega’s, de organisatie, veranderingen, werkomgeving of je carrière.
  • Werkomgeving: je omgeving heeft invloed op wat je denkt en hoe jij je voelt. De sfeer op je werk, de vaste gewoonten en regels, je collega’s en leidinggevende kunnen een rol spelen bij het wel of niet ervaren van werkstress. Dat geldt ook voor de inrichting van je werkplek en de planning van je werkzaamheden.
  • Werk, stress en leefstijl: door je leefstijl onder de loep te nemen, kun je je gevoeligheid voor stress eerder herkennen. Een gebalanceerde leefstijl maakt je weerbaarder tegen werkstress.
  • Acceptatie: piekeren brengt je in een spiraal van negatieve gedachten. Herken gepieker en laat het los. Door je te focussen op aspecten die je wel kunt beïnvloeden en door andere zaken die je niet kunt beïnvloeden te accepteren voorkom je werkstress.


KENMERKEN

  • Zelfhulpmodule van Mirro
  • Vragenlijst en oefeningen
  • Informatie en praktische tips
  • Geschikt voor smartphone, tablet en computer
  • Aan bieden op NewHealth Collective

Thema: Leefstijl



Meer weten?

Vragen over deze module en hoe dit past in jouw praktijk? Neem contact op met onze psycholoog Frank Koster
070-3142495

Neem contact op






Meer thema's

Angst & Paniek

8 modules

Meer info

Piekeren

6 modules

Meer info

Autisme

8 modules

Meer info